مصاحبه دبیر علمی کنفرانس، دکتر محمد جمالی در رابطه با برگزاری کنفرانس
1398-03-30
مصاحبه دبیر علمی کنفرانس، دکتر محمد جمالی در رابطه با برگزاری کنفرانس



دکتر جمالی رییس کمیته علمی کنفرانس بین المللی ظرفیت های راهبردی آموزه های اسلام، در تحقق همزیستی مسالمت آمیز به خبرنگار کانال کنفرانس، گفت:

حقیقتا موضوع "ظرفیت های راهبردی آموزه های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت آمیز" که موضوع و محور این کنفرانس بین المللی است و همکاران در بخش های مهم علمی، اجرایی و سایر بخش ها در حال تلاش و مقدمات برگزاری آن هستند یکی از دغدغه های بسیاری از اندیشمندان و نخبگان دنیای اسلام است.

 توجه به این موضوع و فراهم کردن بسترهای مناسب برای فراهم کردن زمینه های گفتگو در این زمینه در عصر حاضر می تواند نقش مثبت و مهمی را در داخل و خارج ایفا کند.

این کنفرانس  در چهار محور اصلی  با موضوعات:
1ـ  مبانی ، اصول و جایگاه همزیستی مسالمت آمیز در آموزه های اسلام
2ـ جلوه های این همزیستی در تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی
3ـ چالش های فراروری تحقق این همزیستی
4ـ راهبردها و راهکار های تحقق این همزیستی، برگزار خواهد شد.

مسئولین و همکاران در دانشگاه تهران، دانشکده الهیات، دبیرخانه کنفرانس و با مدیریت و پیگیری شبانه روزی رئیس محترم کنفرانس جناب آقای دکتر ذوالفقار طلب، در حال فراهم کردن ساز و کارهای آن هستند.

پس از طرح موضوع کنفرانس، استقبال خوبی از طرف جامعه ی علمی و نخبگان و دلسوزان صورت گرفت و به ویژه در بخش کمیته علمی علاوه بر دانشگاهیان و نخبگان داخلی، شاهد مشارکت بسیاری از اندیشمندان از کشورهای مختلف هستیم.

پس از اطلاع رسانی در مورد کنفرانس چکیده و مقالات زیادی به دبیرخانه ارسال شد.
تاکنون تعداد نزدیک به 200 چکیده مقاله و نزدیک به 100 مقاله کامل در محورهای مختلف به دبیرخانه رسیده است.
علاوه بر نخبگان داخلی، بسیاری از اندیشمندان در خارج از جمله کشور ترکیه، روسیه، سوریه، لبنان، عراق، قطر، اردن،الجزایر، هند، پاکستان، افغانستان، مالزی اندونزی، مقاله یا چکیده ارسال کردند که. تمامی این مقالات و چکیده ها توسط کمیته علمی و داوران داخلی و خارجی مورد ارزیابی قرار گرفت.

برخی از مشارکت کنندگان از جمله شخصیت های معروف و شناخته شده درجهان اسلام هستند که حضور و مشارکت آنان از جمله نقاط قوت کنفرانس است.
امیدوارم که حضور فرهیختگان داخلی و خارجی و بحث و گفتگو در زمینه تحقق همزیستی مسالمت امیز و مطالعه چالش ها و راهبردها و راهکارها، و همچنین حضور و پوشش خبری خوب اصحاب رسانه و خبرگزاری ها، بتواند زمینه و بستر بیشتر را در تحقق این مهم در داخل و خارج فراهم کند.

در پایان یکبار دیگر از از مجموعه مسئولین و همکاران در دانشگاه تهران، دانشکده الهیات، حامیان مالی و پشتیبانی و کمیته های مختلف کنفرانس که با تلاش شبانه روزی مشغول برنامه ریزی برای اجرای کنفرانس هستند، و همچنین اصحاب رسانه که توجه ویژه ای به این کنفرانس دارند تشکر می کنم.